Import auto'sAls u kiest voor een auto uit het buitenland, kunt u veel geld besparen. Als u kiest voor een jonge gebruikte auto, is het verschil nog veel groter. Al lopen de prijzen ook daar sterk uiteen. Hoe ontstaan de verschillen? Het grote aanbod op de Duitse automarkt speelt een rol, maar het zijn vooral de fiscale tarieven die in Nederland veel hoger zijn. Nederland kent een belasting op personenauto's en motorvoertuigen (BPM) van 45,2 procent. Wie een auto importeert, hoeft slechts een deel van die BPM te betalen. Hoe ouder de auto is, hoe meer korting de fiscus geeft. Dit percentage loopt snel terug. Eén jaar oud betekent een BPM-reductie van 37 procent, bij een negen jaar oude auto is dat nog maar 10 procent van het originele BPM-bedrag. Daar komt nog bij dat in het buitenland vaak geen onderscheid gemaakt wordt tussen het rijden op diesel of benzine. Daardoor is het aanbod van diesel auto's die relatief weinig kilometers op de teller hebben staan veel groter. Met name Duitsland speelt hierin een grote rol. Daar zijn ook auto's te koop zijn die in Nederland niet of moeilijk zijn te vinden. Jaarlijks worden er in Duitsland alleen al drie miljoen nieuwe auto's verkocht aan echte autoliefhebbers. |